Monday, June 1, 2009

Taat kepada ibu bapa boleh hindari bahaya

Pernahkah kita ingat kesusahan ibu bapa kita untuk membesarkan kita,semenjak kita masih bayi lagi mereka cuba mendidik kita menjadi insan yang soleh dan berdikari,kita tidak boleh menderhaka kepada mereka,ingat jasa mereka harus dikenang dan kita perlu menjaga mereka..dengan seikhlas hati kita..janganlah biarkan jiwa dan hati mereka terluka....disini saya ingin berkongsi dengan anda hadis dari....Rasulullah S.A.W..mari kita sama-sama hayatinya...


ABUL-LAITS Assamarqandi meriwayatkan kepada sanadnya dari Jabir bin Abdillah r.a. berkata, Rasulullah s.a.w bersabda (maksudnya):
“Allah telah memberikan kepada Nabi Musa bin Imran a.s. dalam alwaah 10 bab:
· Wahai Musa jangan menyekutukan aku dengan sesuatu bahawa aku telah memutuskan bahawa api neraka akan menyambar muka orang musyrikin.
· Taatlah kepada-Ku dan dua orang tuamu nescaya Aku peliharamu daripada sebarang bahaya dan akan Aku lanjutkan umurmu dan Aku hidupkan kamu dengan penghidupan yang baik.
· Jangan sekali-kali membunuh jiwa yang Aku haramkan kecuali dengan hak nescaya akan menjadi sempit bagimu dunia yang luas dan langit dengan semua penjurunya dan akan kembali engkau dengan murka-Ku ke dalam api neraka.
· Jangan sekali-kali sumpah dengan nama-Ku dalam dusta atau derhaka sebab Aku tidak akan membersihkan orang yang tidak mensucikan Aku dan tidak mengagungkan nama-Ku.
· Jangan hasad dengki dan irihati terhadap apa yang Aku berikan kepada orang lain, sebab
penghasut itu musuh nikmat-Ku, menolak kehendak-Ku, membenci kepada pembahagian yang Aku berikan kepada hamba-hamba-Ku dan sesiapa yang tidak meninggalkan perbuatan tersebut, maka bukan daripada-Ku.
· Jangan menjadi saksi terhadap apa yang tidak engkau ketahui dengan benar-benar dan engkau ingati dengan akalmu dan perasaanmu sebab Aku menuntut saksi-saksi itu dengan teliti atas persaksian mereka.
· Jangan mencuri dan jangan berzina dengan isteri jiran tetanggamu sebab nescaya Aku tutup wajah-Ku daripadamu dan Aku tutup pintu-pintu langit daripadanya.
· Jangan menyembelih korban untuk selain dari-Ku sebab Aku tidak menerima korban kecuali yang disebut nama-Ku dan ikhlas untuk-Ku.
· Cintailah terhadap sesama manusia sebagaimana yang engkau suka terhadap dirimu sendiri.
· Jadikan hari Sabtu itu hari untuk beribadat kepada-Ku dan hiburkan anak keluargamu.
Kemudian Rasulullah bersabda lagi : “Sesungguhnya Allah s.w.t menjadikan hari Sabtu itu hari raya untuk Nabi Musa a.s. dan Allah s.w.t memilih hari Jumaat sebagai hari raya untukku.”

di harap kita akan berusaha untuk menjaga ibu bapa kita dengan sebaik-baiknya,selagi mereka masih ada..dan sekalipun mereka telah tiada didunia ini,marilah kita bersama-sama berdoa untuk kesejahteraan mereka...tanpa mereka siapalah kita didunia ini...salam kesedaran dari saya.

No comments:

Post a Comment